Kovo 20 ir 21 dienomis vyko YouTHink partnerių vizitas Politechnikos institute Tomar mieste, kur partneriai aptarė apie medijų raštingumo iššūkius ugdant 14-19 m. jaunimą. Susitikimo metu aptarti kūrybinių dirbtuvių ir apklausų rezultatai, diskutuota apie jaunimui patrauklius mokymo būdus ir metodus. Be to, partneriai vizito metu lankėsi dviejose laboratorijose, kur susipažino su naujausių technologijų integravimu į jaunuolių ugdymo veiklas.
Jaunimo medijų raštingumo ugdymas: patirtis, iššūkiai ir sprendimai
Jaunimas pervertina savo gebėjimus atpažinti dezinformaciją, tačiau susiduria su sunkumais vertindami informacijos šaltinius ir skirdami faktus nuo nuomonių – tai vienas iš pagrindinių įžvalgų, kuriomis dalinosi YouTHink projekto partneriai iš Lietuvos, Slovėnijos, Portugalijos, Italijos ir Šveicarijos, 2025 m. kovo 20-21 d. susitikę Portugalijoje. Politechnikos institute Tomar mieste vykusiame renginyje ekspertai ir jaunimo atstovai diskutavo, kaip efektyviausiai ugdyti jaunų žmonių medijų raštingumo įgūdžius, pasitelkiant inovatyvius mokymo metodus ir naujausias technologijas, kurios yra svarbiausios vertinant ir kuriant patikimą turinį internetui.
Kūrybinių dirbtuvių ir jaunimo apklausų rezultatų analizė
Susitikimo metu partneriai pristatė savo šalyse organizuotas kūrybines dirbtuves, į kurias buvo pakviesti įvairių sričių ekspertai: su jaunimu dirbantys asmenys, mokymo įstaigų atstovai, nevyriausybinių organizacijų nariai, žurnalistai, verslininkai ir kt. Kūrybinės dirbtuvės buvo surengtos Lietuvoje, Slovėnijoje, Portugalijoje, Italijoje ir Šveicarijoje. Šiose šalyse taip pat buvo organizuotos pačių jaunuolių apklausos, siekiant išsiaiškinti, kaip 14-19 metų jaunimas supranta ir vertina medijų raštingumą. Šiomis veiklomis buvo siekiama išsamiai išanalizuoti jaunimui aktualiausias temas, išsiaiškinti, ar jaunimas turi pakankamai medijų raštingumo žinių ir įgūdžių, ir nustatyti efektyviausius technologinius sprendimus bei metodus, kurie padėtų ugdyti jaunimo gebėjimus atsakingai ir etiškai elgtis internete.
Kūrybinėse dirbtuvėse buvo aptarti įvairūs iššūkiai – nuo aktualiausių temų iki metodų, kaip pasiekti jaunimą neformaliuoju būdu, ir patrauklių mokymo formatų. Partneriai sutarė, kad mokymai turėtų būti patrauklūs: vietoje tradicinių temų, tokių kaip „Dirbtinio intelekto pagrindai“, siūlyta naudoti žaidybinį mokymą ir taikyti kasdienių situacijų scenarijus, pavyzdžiui, atliekant namų darbus, ruošiantis atostogoms, kuriant turinį socialiniams tinklams ar naudojant dirbtinio intelekto priemones.
Dažniausiai partnerių šalyse iškylantys iššūkiai yra susiję su netikros informacijos ir dezinformacijos atpažinimu bei vertinimu. Jaunimas dažnai pasitiki internete skelbiama informacija, pasitiki dirbtinio intelekto sugeneruotu tekstu ir linkę netikrinti faktų, neretai nekreipia dėmesio į asmeninės ir konfidencialios informacijos atskleidimą generatyviniams modeliams. Be to, diskutuota, kad socialiniai tinklai gali daryti ir neigiamą poveikį: jaunimas linkęs save pateikti geresniu nei yra, lyginasi su kitais socialinių tinklų dalyviais, dėl to jaučiasi nepilnavertis ir patiria emocinį spaudimą.
Tyrimas atskleidė, kad jaunimas pervertina savo medijų raštingumo įgūdžius. Apklausus daugiau nei 200 jaunuolių Lietuvoje, Slovėnijoje, Portugalijoje, Italijoje ir Šveicarijoje paaiškėjo, kad nors dauguma jų teigia mokantys atpažinti dezinformaciją, tačiau jiems trūksta įgūdžių kritiškai vertinti informacijos šaltinius ir atskirti faktus nuo nuomonių. „Jauni žmonės dažnai pasitiki intuicija, o ne faktų tikrinimo įrankiais“, – teigia tyrimo veikloms vadovaujanti Laura Grinevičiūtė (Viešieji interneto prieigos taškai, Lietuva). Tyrimo rezultatai parodė, kad jaunesniems jaunuoliams medijų raštingumo ugdymui reikėtų skirti daugiau dėmesio.
Su jaunimu dirbančių darbuotojų įžvalgos
Partneriai nuo pat projekto pradžios siekia įtraukti tikslinių grupių atstovus: tiek į kūrybines dirbtuves, tiek į kitas projekto veiklas įtraukiami jaunuoliai ir su jaunimu dirbantys darbuotojai, kurie nuo pat pradžių susipažįsta su projekto veiklomis ir teikia vertingą indėlį kuriant mokymo programas.
Studijų vizito Portugalijoje metu dalyvavo du su jaunimu dirbantys asmenys iš Lietuvos, kurie planuoja dalyvauti ir pilotiniuose mokymuose. Aušra Nedzinskienė, projekte dalyvaujanti savanoriškais pagrindais, Druskininkų jaunimo užimtumo centro vadovė, supažindino renginio dalyvius su savo vykdomomis veiklomis ir iššūkiais dirbant su jaunimu, dalijosi patirtimi, kaip skatinti jaunimo neformalių grupių ir organizacijų saviraišką, iniciatyvą ir bendradarbiavimą, ieškant patrauklių ir aktualių jaunimui veiklų.
Į susitikimo diskusiją buvo pakviesta Kristina Vainauskienė, kuri planuoja dalyvauti pilotiniuose projekto mokymuose. Kovo viduryje ji atvyko į Tomaro Santa Maria dos Olivais vidurinę mokyklą pagal „Erasmus+“ KA1 programą pasidalyti savo patirtimi. Kristina dirba su vyresniais vaikais, veda jiems informatikos pamokas ir vadovauja neformaliojo ugdymo grupėms. Susitikime ji pasidalijo savo patirtimi ir patarimais apie darbo su jaunimu iššūkius.
Jaunimo įtraukimų būdų paieška
Susitikimo metu partneriai dalijosi įvairia patirtimi – nuo neformaliojo iki formaliojo ugdymo. Kiekvienas partneris, apibendrinęs savo šalies veiklas, siūlė temas mokymų programoms ir naujausius technologinius sprendimus, atkreipdamas dėmesį į dirbtinio intelekto generatyvinių modelių kuriamą turinį, jo atsakingą kūrimą ir naudojimą bei integravimą į kasdienes jaunuolių veiklas.
Su jaunimu dirbantys asmenys siūlė mokymus organizuoti naudojant realaus pasaulio užduotis, bendradarbiauti ne tik su jaunimo organizacijomis, bet ir su mokyklomis, kuriose naudojama praktika ir jaunuoliai atlieka įvairias užduotis, kad įgytų socialinių valandų. Tai galėtų padėti jaunuoliams ne tik patiems pagerinti savo medijų raštingumo lygį, bet ir ugdyti kitų jaunuolių žinias bei įgūdžius. Skatinant jaunuolių įsitraukimą, siūlyta integruoti įvairius sertifikatus ar ženkliukus už tarpinius pasiekimus.
IPT patirties dalijimasis, vizitai į mokyklą ir IPT laboratorijas
Vizito metu YouTHink partneriai lankėsi ENSM – Group of Schools Nuno de Santa Maria mokykloje, kur trys mokiniai kartu su mokytojais pristatė užklasines neformalaus ugdymo veiklas, tokias kaip fotografija, vaizdo medžiagos redagavimas ir montavimas naudojant DI sprendimus, robotika. Jaunuoliai dalijosi įžvalgomis apie savo medijų raštingumo žinias ir laiką, praleidžiamą internete. Jaunuoliai prisipažino, kad mažiau laiko praleidžia socialiniuose tinkluose, tačiau daugiau laiko skiria internetiniams žaidimams, pavyzdžiui, per pertraukas, laukdami eilėse ar laisvalaikiu. Nors nemažai laiko praleidžia internete, viena iš dalyvių teigė skaitanti spausdintas knygas ir kritiškai vertinanti internete skelbiamą turinį bei tikrinanti informacijos šaltinius. Jaunuoliai pripažino naudojantys DI sprendimus, ypač montuodami vaizdo įrašus ir atlikdami namų darbus.
IPT partneriai dalijosi savo patirtimi, kaip jie integruoja dirbtinio intelekto generatyvinius modelius į mokymo veiklas, ir skaitė partneriams paskaitą apie DI pagrindus bei taikymo sritis. IPT taip pat organizavo vizitą į savo laboratorijas, kuriose partneriai susipažino su naujausių technologijų integravimu į jaunuolių ugdymo veiklas, 3D modeliavimą, robotikos praktinį taikymą ir testavimus, audiovizualinio turinio kūrimą bei pasiruošimą šioms veikloms.